Maršrutai

Didinga Aukštaitijos dvarų trijulė

Bistrampolio dvaras

Ar žinote, kokiame Lietuvos regione yra daugiausiai dvarų? Ogi Aukštaitijoje. Istoriškai taip jau susiklostė, kad būtent  šiame mūsų šalies regione kūrėsi, klestėjo ir savas istorijas rašė daugybė daugiau ar mažiau kilmingų, garsių ir turtingų šeimų,  po savęs palikusių didesnes ar mažesnes savo gyvenimo erdves.

Kodėl staiga pradėjau rašyti apie dvarus? Ogi todėl, kad šį kartą mūsų maršrutas ves jus būtent per Aukštaitijos dvarus. Išsirinkome tris, kuriuos nesudėtinga rasti bei per vieną dieną apvažiuoti.  Kiekvienas dvaras skirtingas, su sava istorija ir sava dabartimi.

Taujėnų dvaras

3 km nutolęs nuo Taujėnų miestelio (jis pasiekiamas iš Vilniaus važiuojant Ukmergės plentu), dvaras pasitiko mus pilnas lankytojų bei vestuvininkų. Dabar jame, kaip ir daugelyje kitų atkurtų dvarų Lietuvoje, yra viešbutis, kavinė, čia švenčiamos įvairios šventės. Natūralu, romantiška ir išskirtinė dvaro aplinka traukia žmones, o dvarams išlaikyti reikalingos lėšos.

Taujenu dvaras
Jurgos Anusauskienės nuotraukos

Aplink dvarą ir už jo – didelis parkas su išlikusiomis senomis liepų ir kaštonų alėjomis. Vaikštinėdami po jį, radome tvenkinį su jame gyvenančiu juoduoju gulbinu, nediduką, dabartinių šeimininkų įkurtą žvėrynėlį. Parko gale – didelis akmenų, tiksliau netgi būtų sakyti riedulių, parkas. Besidairant po jį kilo noras išsiaiškinti, kuris gi iš akmenų sunkiausias (prie kiekvieno didesnio akmens įkalta informacinė lentelė su jo svoriu). Pasirodo, didžiausias parko akmuo sveria daugiau nei 29 tonas! Dvaro šeimininkai akmenis į parką atsiveža patys, taip pat gauna dovanų iš apylinkių gyventojų, randančių jų savo laukuose. Dvaro pašonėje rymo ir senas, autentiškas, visas laiko negandas atlaikęs, jau apie 250 metų skaičiuojantis svirnas, kurio viduje – senovinių darbo įrankių bei rakandų ekspozicija.

taujenu dvaras

Bistrampolio dvaras

Antrasis mūsų kelionės tikslas  – Bistrampolio dvaras. Rasite jį Bistrampolio g. 1, Kučių kaime, Panevėžio rajone (apie 700 metrų nuo kelio Via Baltica). Puikiai sutvarkytas, nedidukas ir jaukus. Dvaro rūmuose dabar veikia viešbutis, yra kavinė. Atvykę į dvarą sekmadienio popietę netikėtai papuolėme į smagų šurmulį – dvare vyko pasiruošimas vakare vyksiančiam koncertui. Pasirodo, net nuo 2003 m. čia kasmet vyksta Bistrampolio festivalis. Koncertai rengiami išlikusiose, rekonstruotose ir tam pritaikytose senosiose dvaro arklidėse.

Šis dvaras turi išskirtinumą ir privalumą – jame yra žirgynas. Šiuo metu žirgyne auginami penki žirgai. Trys priklauso dvarui, du – privatūs. Pabūti su žirgais visada labai smagu. Dvaro valdytojai planuoja ieškoti ir gauti lėšų uždaram maniežui įrengti, kad su žirgais žmonės galėtų leisti laiką ištisus metus, tiek vasarą, tiek žiemą.

Na, o rekonstruotoje Bistrampolio dvaro ledainėje įkurtas nedidukas muziejus. Užsukę į jį pasinėrėme į dvaro istoriją. Pasirodo, ši dvarvietė egzistavo jau nuo XV amžiaus pabaigos. Nuo XVII a. pabaigos iki 1940 m. dvaras priklausė Bistramų giminei. Po Nepriklausomybės paskelbimo Bistrampolio dvaras atiteko Panevėžio rajono savivaldybei. Tiesioginis paveldėtojas Bistramas, gyvenantis Londone, dvarą susigrąžinti atsisakė. Dvaras buvo perrašytas Panevėžio katedrai, tačiau bažnyčia dvarui suremontuoti lėšų nesurado, o jis toliau nyko. Dvarą nusipirko viešoji įstaiga Jaunimo integracijos galimybių centras, kuri Bistrampolio dvaro sodybą sutvarkė bei pritaikė turizmo ir kultūrinėms reikmėms.

Burbiškio dvaras

Paskutinysis mūsų kelionės objektas – Burbiškio dvaras – stūkso Anykščių rajone, Burbiškio kaime (tikslus adresas – Parko g. 1B, Burbiškio kaimas). Apie jį skaitykite atskirą tinklaraščio įrašą “NETIKĖTOS BURBIŠKIO DVARO ISTORIJOS”.

Burbiskio dvaras

Dar keletas patarimų keliausiantiems šiuo maršrutu:

• Keliaudami po dvarus kiekvienam jų būtinai suplanuokite ir skirkite bent po valandėlę laiko. Neapsiribokite vien tik užėjimu į dvaro kiemą, pastato iš išorės apžiūrėjimu ir iškeliavimu. Kiekvienas iš maršruto dvarų savaip unikalus. Taujėnų dvare skirkite laiko akmenų parkui ir senam svirnui. Bistrampolio dvare apsilankykite ir ilgiau pabūkite žirgyne. O po ekskursijos po Burbiškio dvarą grįšite praturtėję naujomis netikėtomis ir įdomiomis istorijomis.
  • Keliaujant iš Bistrampolio dvaro į Burbiškio dvarą, pakeliui pravažiuosite mažutį Raguvėlės miestelį. Jame, šalia kelio taip pat yra didelis Raguvėlės dvaras. Jei turėsite laiko ir noro, sustokite ir nueikite jo apžiūrėti. Kontrastui. Nes šis dvaras gražus, tačiau, deja, jau reikalaujantis rimto remonto. Dideli įdomios architektūros rūmai bei didžiulė dvaro teritorija byloja apie senus gerus klestėjimo laikus. Jei kas kada nors sutvarkys šį dvarą, tai bus tikrai įdomi vieta. Taujenu dvarasSpausdintą šio maršruto versiją galite rasti ir skaityti žurnalo “Auto Bild Lietuva” rugsėjo mėnesio numeryje.Auto Bild Lietuva