Pėsčiųjų takai

DUBINGIŲ PILIAVIETĖS PAŽINTINIS TAKAS: KELIONĖ DIDIKŲ RADVILŲ PĖDSAKAIS

Dubingių piliavietės pažintinis takas: kelionė didikų Radvijų pėdsakais

Pagrindinė informacija apie taką:

• Kaip rasti taką: Dubingiai yra miestelis Molėtų rajone, apie 50 km nuo Vilniaus ir iš šio miesto pasiekiamas važiuojant Molėtų plentu bei vėliau išsukant į kelią Nr. 2809, kuris nuveda iki Dubingiuose esančio medinio tilto per Asvejos ežerą. Kirtę tiltą atsidursite pažintinio tako pradžioje.
  • Tako ilgis: apie 1,5 km
  • Sudėtingumas: nesudėtingas. Vienintelis sunkumas – takas yra Pilies kalno viršuje, teks į jį užlipti bei po to nulipti ilgais aukštais laiptais. Neskubant juos gali įveikti ir mažesni vaikai, prireikus pavyktų užkelti ir lengvesnį vaikišką vežimėlį. Take yra suoliukų poilsiui.
  • Šalia medinio tilto per Asvejos ežerą, kurio pakrantėje stūkso Dubingių piliakalnis su pažintiniu taku, yra gan erdvi automobilių stovėjimo aikštelė. Palikus čia automobilį, tereikia pereiti tiltu į kitą ežero pusę ir atsidursite Dubingių piliavietės tako pradžioje.

Ilgiausio Lietuvoje Asvejos ežero pusiasalyje (seniau čia buvo sala) esanti Dubingių piliavietė yra didžiausia mūsų šalyje. Tad nenuostabu, jog šios piliavietės teritorijoje sutilpo ir nedidukas pažintinis takas, kurio tikslas – supažindinti keliautojus su piliavietėje išlikusiu mūsų istoriniu paveldu bei su juo susijusiais faktais.

Štai ką įdomaus radome įkopę į aukštą ir statų Pilies kalną ir keliaudami pažintiniu taku:

• Didžiulę laukine pieva apaugusią piliavietės teritoriją. Lietuvoje esame aplankę daug piliakalnių, tačiau iki šiol jų viršukalnėse esančias aikšteles dažniausiai pavykdavo aprėpti akimis. Tuo tarpu būnant Dubingių piliavietėje dirbo ne tik akys, bet ir kojos.:)

• Užkonservuotas ir betono sienų patalpoje paslėptas Radvilų rūmų liekanas.

IMG_8872Rašytiniuose šaltiniuose Dubingių pilis minima nuo XIV a. Manoma, kad XIV a. pirmoje pusėje, 500 m ilgio ir 100–220 m. pločio salos kalvoje buvo pastatyta medinė pilis, kuri saugojo nuo Livonijos ordino puolimų kelią į Vilnių. 1412-1413 m. Lietuvos kunigaikštis Vytautas Didysis pastatydino naują pilį. XV a. pilis atiteko didikams Radviloms, buvo jų kelis kartus perstatyta, paskutinį kartą – XVII a. pradžioje. XVIII a. viduryje pilis, deja, sunyko.

Sprendžiant iš išlikusių senųjų piešinių, rūmai buvo kelių aukštų, su aukštu bokštu. Šiuo metu Radvilų rūmų liekanų ekspoziciją galima apžiūrėti. Ir kas smagiausia bei labai patogu – ekspozicija dirba ir šeštadienį, sekmadienį.

• Gražiai sutvarkytas Evangelikų reformatų bažnyčios liekanas bei Radvilų antkapį virš šios bažnyčios rūsio. Mūrinę, renesanso stiliaus evangelikų reformatų bažnyčią piliavietėje apie 1620 m. pastatė Jonušas Radvila I. Šioje bažnyčioje buvo palaidoti žymiausi Radvilų giminės žmonės.

Pasisėmę istorinių žinių iš Dubingių piliavietės pažintinio tako pradžioje buvusių informacinių stendų smagiai aplėkėme ir likusią tako dalį, siaurais takeliais vedusį mus Pilies kalno pakraščiais. Eidami grožėjomės atsiveriančiais vaizdais į kalną juosiančius Asvejos ežero vandenis. Vienas kitas take aptiktas suoliukas kvietė mus prisėsti, tačiau kur jau čia pavargsi, kai įveikti tereikia apie 1,5 kilometro.:)

Lengvam smagiam, gražių vaizdų į ežerą pilnam pasivaikščiojimui šį taką šeimyniškai rekomenduojame. O po pasivaikščiojimo galima ir ežere pasimaudyti, o galbūt net ir pažvejoti (ant per ežerą nutiesto medinio tilto matėme prie savų meškerių rymantį ne vieną žveją). O mes tą kartą Dubingiuose neužsibuvome, nes išlėkėme patyrinėti antrojo į dienos kelionės tikslų sąrašą įtraukto Jurkiškio upelio pažintinio tako.  Tačiau apie jį – kita istorija.