Maršrutai

Šiluva, Tytuvėnai, Kelmė

Siluvos baznycia

Šį kartą pristatau jums kelionės automobiliu maršrutą, kuris susidėliojo mums keliaujant Žemaitijoje. Keliaudami šiuo maršrutu patys aplankėme ir jums rekomenduojame 7 lankytinas vietas/objektus.

Nors tuokart pagrindinis mūsų kelionės tikslas buvo Tytuvėnai, nusprendėme būtinai užsukti ir mums labai pakeliui buvusį Šiluvos miestelį. Nesuskaičiuojamą kiekį kartų važiuodami greitkeliu link pajūrio, matydavome nuorodą į šį miestelį ir kalbėdavome, kad reikėtų kada nusukti į šalį ir jį aplankyti, tačiau tai vis niekaip nenutikdavo. Tuo tarpu tąkart savo ketinimą įgyvendinome.

ŠILUVA

Labai daug apie Šiluvą rašyti, manau, nereikia. Tikriausiai beveik visi Lietuvoje žino, kad šis mažas miestelis yra garsus tuo, jog 1608 metais čia apsireiškė Švč. Mergelė Marija. Pasklidus tarp žmonių žiniai, kad prie akmens (pagal kitus šaltinius, ant akmens) pasirodžiusi Mergelė Marija, vis daugiau žmonių eidavo į tą vietą pasimelsti. 1924 m. apsireiškimo vietoje buvo pastatyta 44 metrų aukščio balta, didinga Apsireiškimo koplyčia, kuri iki šiol  iš tolo pasitinka atvykstančiuosius į Šiluvą.

Siluva

Be to, Šiluva turi ir didelę raudono mūro Švč. Mergelės Marijos gimimo baziliką, statytą ir įrengtą XVIII a. trečiajame ketvirtyje. Mus labai sužavėjo jos šviesus, skoningas, neperkrautas, elegantiškas interjeras, kuris, pasirodo, daugiau nei per du šimtmečius beveik nepakeistas.

siluva

siluvos baznycia

Pasimėgavę mūsų vizito laiku Šiluvoje tvyrojusia vidudienio ramybe, iškeliavome toliau. Tytuvėnų link, nes nuo Šiluvos iki jų – kaip ranka paduoti.

TYTUVĖNAI IR APYLINKĖS

Nors ir nedidukas tas Tytuvėnų miestelis, tačiau tiek jame pačiame, tiek ir jo apylinkėse yra kur pasižvalgyti ir ką pamatyti.

Tytuvėnų vienuolyno ir bažnyčios ansamblis

Nukeliavus į Tytuvėnus, apžiūrėti šį ansamblį daugiau nei privalu. Apie jį esu parašiusi atskirą įrašą – skaitykite čia.

Tytuvenu vienuolynas

Šiaulės apžvalgos bokštas

Šis – visai naujas, tik šiais metais pastatytas – apžvalgos bokštas dangų laiko tarp Šiaulėnų ir Šaukoto miestelių. Pravažiavus Šiaulėnus ir judant link Šaukoto miestelio maždaug už 2 kilometrų informacinė rodyklė nukreipė mus į dešinę, kur dar keletas kilometrų neasfaltuotu keliu – ir kelionės tikslą pasiekėme. Šalia bokšto įrengta patogi ir gan erdvi automobilių stovėjimo aikštelė. Ir netgi tualetas yra.

Siaules apzvalgos bokstas

Šiaulės apžvalgos bokštas – 21 metro aukščio. Diena, kai jame lankėmės, buvo gan stipriai vėjuota, tad būdami viršuje jautėme kaip mušamas vėjo gūsių bokštas lengvai virpėjo. 🙂 Nuo bokšto viršūnės gėrėjomės Šiaulėnų ir Šaukoto apylinkių toliais, matėme Radviliškio miestą ir jo apylinkes.

Beje, prie apžvalgos bokšto įrengtas patogus takas, kuriuo pėsčiomis galima nueiti iki Kudinų piliakalnio, kitaip vadinamu Šiaulės kalnu. Iki piliakalnio – apie 1 km. Labai smagu buvo prasilėkti taku iki piliakalnio, nes jis tik tai ir darė, kad vedė vien kalniukais ir pakalnėm. 🙂

Kudinu piliakalnis

Būdami tam tikrame objekte, visada paskaitom su juo susijusių senų istorijų (aišku, jeigu jų yra), nes taip daug įdomiau tyrinėti lankomą vietą – ne tik matyti vaizdą, tačiau šiek tiek žinoti ir istoriją. Tai lavina fantaziją ir duoda peno papildomiems pokalbiams. 🙂  Taigi, anot žmonių pasakojimų, ant Kudinų piliakalnio stovėjo stipri, toli žinoma pilis. Pilis turėjo ir savo miestą, kurį, pasak legendos, pakilęs vėjas užpustė smėliu. Mieste buvo varpinė ir bažnyčia, kurios dabar atsidūrusios po smėliu. Visai šalia jo – Varpinės, kiek atokiau – Kartuvių kalnas. Sakoma, kad net varpus gaudžiant galima išgirsti priglaudus ausį prie kalno. Kita legenda byloja, kad kažkur čia vyko mūšis ir prasivėrusi žemė prarijo netikėlių kariuomenę.

2 pažintiniai takai

Puiku yra ir tai, kad keliaujant šiuo maršrutu, galima aplankyti ir du pažintinius takus, kuriuos patys perėjom ir rekomenduojam.  Juk važiavimą automobiliu labai naudinga paįvairinti pasivaikščiojimu pėsčiomis: ir grynu oru pakvėpuosite, ir kojas pramankštinsite.

Pačiuose Tytuvėnuose yra poilsingas Giliaus ežero pažintinis pėsčiųjų takas.

O visai netoli – apie 11 km nuo miestelio – unikalus Akmenų rūžos pažintinis pėsčiųjų takas.

KELMĖ

Įveikę iki šiol aprašytą maršrutą ir turėdami dar jėgų užsukite trumpam į Kelmę. Savo kelionės metu šiame mieste mes aplankėme ten esantį Kelmės dvarą (adresas Dvaro g. 15, Kelmė). Dvaro rūmai yra gražiai sutvarkyti, juose veikia Kelmės krašto muziejus. Norėjome jį apžiūrėti, tačiau vizito dieną nepavyko to padaryti. Tad tuokart apžiūrėjome viską, ką radome lauke – patį dvarą, dviaukščius vartus, didelį medinį svirną.

Kelmes dvaras

Na, ir žinoma panaršėme internete ir susipažinome su pagrindiniais istoriniais su dvaru susijusiais faktais, kurių keliais dalinuosi su jumis:

• Kelmės dvaro teritorija pradėjo formuotis XV a. Tada Kelmė buvo Lietuvos didžiojo kunigaikščio dvaras.
  • Kelmės dvaro ansamblis – valstybės saugomas kultūros paveldo objektas, vertinamas kaip retai išlikusi baroko stiliaus Lietuvos provincijos dvaro sodyba. Iki šių dienų yra išlikę devyni šios sodybos dvaro laikotarpio pastatai.
  • Kelmės dvaro ansamblio mūriniai rūmai statyti 1780 m., dviaukščiai bokšto išvaizdos vartai – 1668 m., o rekonstruoti jie buvo XVIII a. Įdomu tai, kad pirmojo vartų aukšto patalpose buvo laiptai ir baudžiauninkų kalėjimas, antrajame aukšte – biblioteka su siaura atvira arkada orkestrui. Čia 18 a. buvusi biblioteka garsėjo savo turtingumu, joje buvo apie 5000 tomų knygų.

Kelmes dvaras

• Daugiau kaip 300 metų Kelmės dvarą valdė lenkų kilmės bajorai Gruževskiai (Gruzewski).
  • Ir pasirodo, kad Kelmės dvaras yra vieta, kur pirmiausiai Lietuvoje prasidėjo 1831 metų sukilimas prieš carinę Rusiją.